Min samling del 2

Idag visar jag en av mina phalaenopsis (brudorkidé)
Många tror att det är väldigt svårt att sköta en orkidé, menn det är det inte.
Naturligtvis finns det vissa arter som är svårare än andra, men de allra vanligaste är inte så svåra.

Jag vattnar mina orkideér cirka varannan vecka. Ibland blir det mer ofta eller mer sällan. De knep man kan ta till för att veta om de behöver vatten är att känna vikten på krukan. Om den är lätt behöver den vatten. Jag brukar även känna i hålen under på krukan om det känns torrt. Är jag osäker så väntar jag ett par dagar. Hellre att man väntar några dagar än att vattna den för mycket.
Hur vattnar man då frågar många mig. Ibland dränker jag dem i en hink och håller kvar krukan under vattnet till det slutar att bubbla. Ibland vattnar jag med vattenkanna, men då MÅSTE man senast dan därpå hälla av överblivet vatten ur ytterkrukan. Annars ruttnar rötterna. Ibland tar jag blommorna till diskbänken och vattnar dem under vattenkranen. Sedan får de stå och rinna av en stund innan de hamnar i fönstret igen.

Det behöver inte vara svårare än så. Har ni några frågor är det bara att kommenterar så skriver jag mer.

Här kommer bilden på en vit phaleneopsis-hybrid med nio blommor.
29613-21

Kommentarer
Postat av: Evelinas mamma

Hejsan! Jag köpte en orkidee till min svärmor och hon frågade med en gång; "hur sköter man en sån här?" Jag ryckte på axlarna och sa att jag inte hade en susning. Är det inte som vilken annan blomma som helst?

Jag vattnar mina blommor här hemma en gång i veckan ca. Det brukar vara tillräckligt.

Men du menar alltså att det är bättre att de får stå en dag extra än att dränka den i för mycket vatten?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback