Slut på slappardagarna

Då är åter jobbväskan packat, busskortet laddat och matlådan framplockad från frysen.

I morgon är det åter jobbet som hägrar. Har inte varit där på 4½ vecka så just nu känns det väldigt jobbigt.
Har sista två veckorna varit väldigt trött så jag vet inte riktigt hur det ska gå att jobba. Idag har jag sovit tre gånger. Tro inte det är möjligt i morgon...

Än så länge finns ju företaget kvar i alla fall. Det är jag väldigt glad för. Arbetslöshet är inget att sträva efter.

Nytt sätt att upptäcka stan på - Geocaching

Det räcker inte med att vi sedan maj 2007 platespottar bilar.  Är just nu på nr 663. Bara ca 1 år kvar tills vi är klara...

Sedan igår har vi även börjat med geocaching. Med hjälp av hemsidan och gps ska man hitta små skattgömmor som finns lite varstans. Skattgömmorna är det folk som lagt ut och registrerat på hemsidan. Så idag har vi hittat fyra stycken i innestan. Folk måste tro att vi är galna när vi går fram och tillbaka på en bron för att hitta en liten lite låda som vi ska skriva i datum och alias i.

Här fanns en riktigt stor cache.

Efter mycket letande hittade vi den här mini-cachen på bron

ÄNTLIGEN

Äntligen finns det gardiner i köket.
De togs ner  strax före advent förra året inför vår
köksrenovering. När köket sedan var klart passade ju naturligtvis inte de gamla gardinerna.

Men nu.
Är nya gardiner uppe!!

Broder Daniel på bio

Nu har vi varit och sett "Broder Daniel forever", en film om Broder Daniel.
Jag och m kände oss riktigt gamla i biosalongen då bara ett fåtal personer var äldre än oss.

Har inte  lyssnat jättemycket på BD men de har gjort många bra låtar. Filmen var 57 minuter intervjuer och musik med bandmedlemmarna. Lite vyer från Göteborg fick vi dessutom på köpet.

Sommar och stiltje

Sommaren fortsätter.
Semestern fortsätter några dagar till.

Semestern har bjudit på:
Lite Gränna
Lite Visningsö
Lite Gnesta
Lite polispådrag på grund av död kvinna i trappuppgången bredvid
Lite glada nyheter från J och M

Nästa tordag blir det tyvärr mycket jobb. Åter på jobbet efter 4½ vecka semester. Kommer vara oerhört svårt att komma igång.

Bland polkagrisar och cyklar

Tillbaka efter några dagar på resande fot.

Gav oss iväg i lördagsmorse med kosan inställd på Gränna. Istället för att ta närmaste vägen på E4:an så hamnade vi på vägen genom Rimforsa, Kisa, Österbymo, Torpön och Tranås. Hela tiden regnade det.

Väl i Gränna checkade vi in på Lilla hotellet som drevs av en dam och hon hade gjort om nedervåningen av sitt hus till hotell. Totalt hade hon fem rum för uthyrning. Personligt och gemytligt.
När vi kom till Gränna klarade vädret upp och det blev riktigt skönt, så vi gick på upptäcktsfärd bland polkagrisaffärer och andra små butiker. Till slut hamnade vi i hamnen där vi åt mat.

Dan därpå åkte vi över till Visingsö för två dagars cykling. Vi började med att cykla norrut där vi hyrt en stuga på
Tempelgården. På vägen dit stannade vi till vid Kumlaby kyrka. Gick upp i kyrktornet för att få en enorm utsikt. Trappan upp var dock inte roligt. VAr darrig i benen en lång stund efteråt.

Till slut kom vi fram till Tempelgården och fick vår stuga.

På Tempelgården finns denna speciella byggnaden som inhyser en konstutställning.

Idag på morgonen åt vi frukost i strålande sol utanför vår stuga och sedan drog vi iväg söder ut.  Till visingsöborgen Näs. På många ställen på ön kan man se Vätterns vatten åt båda hållen.

Sedan cyklade vi till hamnen igen med några stopp. Nu nu efter tre mil på cykel så är jag mör i rumpan och benen.
Med oss hem har vi naturligtvis en mängd polkagrisar och en fin upplevelse av Visingsö.

Slottsnatt

Ligger i sängen i Von Hallwylska på Södertuna slott utanför Gnesta.
Har precis ätit frukost på slottet.

Ligger nu och funderar på hur vi ska lägga upp den här dagen. Hade tänkt att besöka Trosa, men i spöregn är inte det så lockande.

Gjort p-rullar idag

När badvädret inte infinner sig får man hitta på något annat.
Därför gjorde vi idag punchrullar. Har pratat om det ett tag och idag blev det av.

De blev inte lika goda som de köpta men i dom här är det inga konstiga tillsatser.

Receptet (Från "Sju sorters kakor")
100 gram smör
1 dll florsocker
1 tsk vaniljsocker
1-2 matskedar kakao
ca 3 dl småkaks-och sockerkakssmulor
arrakessens eller punch efter smak
mandelmassa eller marsipan, kavlad
Mörk choklad, smält

Rör smör, florsocker, vaniljsocker och kakao poröst. Rör ner kaksmulorna och essensen.
Ställ degen kall en stund.
Rulla ut degen till 5 cm långa bitar. Klä dem med tunit kavlad mandelmassa eller marsipan. Doppas ändarna i smält choklad.

I väntans tider

Än har ingen säng kommit.
Suck!

Impulsköp

Ett tag har vi diskuterat ifall vi ska köpa ny säng.

Idag när regnet hävde ner åkte vi iväg och kikade på lite sängar. På ett av ställena hittade vi en säng som var prissänkt från 16 000 kr till 9 000 kronor. Det är en Kontinentalsäng No 1 från
Koz
Den var helt otroligt skön att ligga i. Vi låg länge och vred och vände på oss, tog av skorna och jacka. Det var bara ett täcke som saknades...

I morgon mellan 10 och 12 kommer den hem.
Nu är det dags att gå och lägga sig i sin gamla säng en sista natt.

Spikmattans intåg

Har ett tag gått och sneglat på alla de spikmattor som finns att köpa. Har tyckt att det skulle vara spännande att testa då jag ofta är stel i nacken och har mycket huvudvärk. Dock har jag tyckt att de varit allt för dyra.

Till idag.
Min syster ringer från Gekås i Ullared och frågar om jag är intresserad av en spikmatta. Där finns det en för 399 kronor. En snabb titt på nätet visar att det inte finns någon billigare.

Nu har jag provlegat den och den kan nog vara skönt när man vänjer sig.

Uppdatering kommer när jag testat den mera.

Semestern fortsätter

Trots att det idag var tio grader kallare i luften än vad vi vant oss vid den sista tiden lyckades vi bada även idag.
I vattnet var det ganska skönt, men sedan blev det ganska kallt när man kom upp på landet. Mulen, lite blåst och 19 grader...
Men.
Än så länge har vi badat alla dagar på semestern. Hur länge ska det gå? Har ju 3½ vecka semester kvar.

På grönbete på landet

Bad varje dag

Har haft semester i 10 dagar och lika många dagar har jag plaskat i badvattnet.
Undrar om det kan bli bad varje dag under hela semestern?

Idag blev det bad på Ekön, den enda riktiga badplatsen i hela Sverige. Havsvatten, varmt sådant, är det bästa att bada i.

Var dessutom och planterade nya blommor hos mamma. Dessutom satte jag på en sommarbukett med bland annat blåklockor.  Det måste ju vara fint inför tisdag då det är 8½ år sedan hon gick bort. Hjälp, vad tiden har gått fort.

Stranden igen

Efter ett uppehåll igår så var vi idag åter på stranden iklädda våra badkläder.
Den här gången var vi vid Sörsjön. Vattnet har blivit så enormt skönt så det svalkar knappt längre.

Idag blev det dock en kort sväng eftersom M hade läkarbesök på eftermiddan, men tre timmar i gasande sol räcker faktiskt.

På kvällen var vi en snabbis på stan då jag ville hitta ett par skor.
Och jag hittade faktiskt ett par. På rea dessutom.

En tur med kulturhistoria och shopping

Idag behövde våra kroppar vila sig från solen. Har tillbringat de senaste fyra dagarna på stranden, men idag blev det istället en biltur i närområdet.
Första stoppet var Rejmyre glasbruk. Där kollade vi i fabriksförsäljningen samt kikade in för att se glasblåsarna utföra sig jobb. For sedan vidare, på brusvägar, till Hävla kvarn och Hävla hammarsmedja. Vid kvarnen var det inte så mycket att se men vid hammarsmedjan var det fin och i en av byggnaderna fanns det mycket gamla föremål, som använt när smedja var i bruk, att titta på.

Vi forsätter på grusvägarna i flera mil (känns det som i alla fall). Till slut kommer vi fram till Brevens bruk. Och, tänk där fanns en restaurang så då passade vi på att äta. Man vet ju aldrig när man kommer till ett så stort samhälle som har en restaurang nästa gång.

Nästa stopp blev Vingåker  factory outlet. Oj, vad kläder de hade. Märkeskläder till rabatterade priser. Dock tyckte jag att även de rabatterade priserna var dyra. Jag hittade dock ett bord där det var rea. Hittar ett par jeans från Tiger för 300 spänn. Ordinarie pris i "vanlig" butik var 1495 kronor. Ganska nöjd med det priset faktiskt.

Vi kunde inte hålla oss från bad idag i alla fall. Stannade längs vägen mellan Vingåker och Katrineholm vid en sjön som heter Viren. Hoppar i vattnet och det svalkar knappt. Så varmt i vattnet!

När vi kommer till Katrineholm är vi glassugna och eftersom syster inte är hemma fick det bli en glass på stan istället.
Sedan var det bara raka spåret hem igen.

Om vädret tillåter i morgon blir det nog stranden igen.