Hetsjakt på arbetslösa

Såg en inslag på Rapport där de tar upp hr arbetsförmedlingen och a-kassan hetsar arbetslösa till att söka så många jobb som möjligt. Annars hotas de att bli avstängda från a-kassan.
Detta leder till att folk söker jobb som de inte är kvalificerade till och dessutom mycket jobb för de som ska rekrytera personal.
De tar upp ett exempel från Gävle. De har haft en ansökan ut angående ett ledig jobb som projektchef på ett tekniskt företag. Ett ansökan kommer från en person som är kock!! Han/hon har helt enkelt sökt varenda jobb som finns att söka bara för att göra af nöjd.

Som tur är har jag inte detta problem. De jag har varit i kontakt med på af har sagt att sök de jobb du känner att du har chans att få. Dock ska jag redovisa vilka jobb jag sökt, men det måste inte vara ett visst amtal i veckan.

Hetsjakten på arbetslösa är befängd!
Det är tillräckligt jobbigt att vara arbetslösa. Man ska inte behöva känna af-handläggarnas andetag flåsandes i nacken.
De allra flesta som är arbetslösa har som högsta önskan att få ett jobb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback