Allting handlar om böcker

*En bok som förändrade ditt liv: ”Model of human occupation av Gary Kielhofner.
Den boken förföljde mig och mina kurskamrater i tre år på arbetsterapeututbildningen så på något sett måste den ha påverkat mig till den jag är både som människa och arbetsterapeut.

* En bok du läst mer än en gång: ”Flyktsoda” av Marcus Birro.
Har starka funderingar att även läsa hans ”Landet utanför” en gång till.

* En bok du vill ha med på en öde ö: Marcel Prousts verk  ”På spaning efter den tid som flytt”.
På en öde ö borde man ju ha mycket tid. Då borde man komma genom alla dessa nio böcker.

* En bok som fick dej att skratta: ”Lexikon för etikett och god ton”. Utgiven år 1938 och innehåller beskrivningar om allt från Adel till Återbud.
Så här står det på ”Dambjudning”: "Den ursprungliga formen för en dambjudning – kafferepet – har, åtminstomde i städerna, sett sin bästa tid, och orsakerna äro inte svåra att gissa sig till. Först och främst ingå icke bakelser och tårtor i den moderna kvinnornas bantningsprogram – torra rån och skorpor är dagen paroll, och vad därutöver är, är av ondo!”

* En bok som fick dej att gråta: ”Hejdå allihopa” av Conny Palmkvist.
En bok om Connys mamma som går bort i cancer. Han beskriver hennes kamp samt hans kamp för att klara av sorgen. Absolut en läsvärd bok. Näsduk borde ingå.

* En bok du önskar hade skrivits: Bibeln. Det vore ju enormt häftigt faktiskt.

* En bok som inte borde skrivits: ”Familjegraven” av Katarina Mazetti.
Fortsättningen på ”Grabben i graven bredvid”.Det kändes som den utspelade sig på Karl-Oskars och Kristinas tid då fru ska stå vid spisen och laga mat samt ta hand om barnen. När jag läste den så blev jag arg på den kvinnosynen så att jag kokade.

* En bok du just nu läser: ”Swans värld”. Första delen i Marcel Proust verk ”På spaning efter den tid som flytt”.
På en månad har jag bara kommit 20 sidor så det går inte fort fram.

* En bok du tänkt läsa: ”43 dikter” av Marcus Birro.
Än så länge är det svårt att ha läst den då den inte kommer ut förän i morgon 

Kommentarer
Postat av: Flaxa

Vilken bredd på dina böcker.
Marcel Proust. Det skulle vara spännande att gå igenom de böckerna.
Birro verkar vara bra. Har inte kommit dit ännu-
Kul att du tog dig tid...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback