Bakat cupcakes

Inför det stundande 30-årskalaset har jag idag gjort en provomgång av cupcakes.
Har inte provsmakat än, men de blev riktigt proffsiga faktiskt!
Idag gjorde jag sex stycket med rosa frosting och med vanligt strössel på toppen.
Till kalaset ska det även bli grönt och chokladfrosting samt lite andra strösselsorter.

Här är receptet på cupcakes:

100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Gör så här

1. Grundrecept:

2. Sätt ugnen på 200 grader om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.

4. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

5. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt, då de ätt annars tappar formen. Med formen får man höga och fina muffins.

7. Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti. (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt torr när när du dragit ut den)

Frosting:
100 g Philadelphiaost
60 60 g mjukt smör
300 300 g (1pkt) florsocker
0.5 0.5 st citron, saften

1. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.

2. Vispa i Philadelphiaosten.

3. Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.

4. Bred den på cupcakesen och garnera med strössel.

(Receptet kommer från (
recept.nu)

Och naturligtvis bjuder jag på en bild.



Kommentarer
Postat av: Madde

Riktigt fina! Jag som är en tok med mina Lejla bakar-program blev riktigt imponerad av din bild. Snyggt jobbat. Lyckat resultat om de smakade lika gott som de var fina.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback