Pepparkaksbak

Har idag bakat pepparkakor med egengjord pepparkaksdeg.
Vilket skillnad på smak på riktiga pepparkakor mot den deg jag brukat köpa i butik.

Förstår inte  varför jag inte gjort egen deg tidigare, för det är ju knappast avancerat.
Receptet jag använt är det som min mamma alltid gjorde.

75 gram smör
1 dl sirap
2½ dl socker
1 dl vatten
½ msk ingefära
½ msk kanel
½ msk nejlikor
7½ dl vetemjöl (ca 450 gram)
½ msk bikarbonat

Smält smör och rör sedan ner socker och sirap. När det kallnat tillsätt vatten och kryddor. Blanda bikarbonat och mjöl. Rör ner mjölblandningen i övriga smeten. Låt degen vila i kylen till nästa dag.
Grädda i 225 grader i ca 5 minuter. Detta recept ger ca 120 normalstora pepparkakor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback