Ledig dag med bullar

Idag har jag haft ledig dag, men in i det sista hade jag funderingar på att trots det åka och jobba några timmar. Har jättemycket att göra på jobbet och kände mig stressad igår av att jag skulle vara ledig idag. Hade satt klockan på kvart över sju, men när klockan ringde så kände jag att de var skönare att somna om.

Istället blev et en lugn dag med en långpromenad i solen och så fick jag för mig att baka bullar. Det var länge sen, men det är ju så gott. Receptet är samma som min ligga mamma alltid brukade använda. Så det känns ju lite speciellt. Dessutom gör jag alltid samma form på bullarna som mamma gjorde.
Jag vet att jag som barn kämpade med att lära mig att göra dom lika fina som mamma gjorde dom. Nu som trettioåring är jag ganska nära orginalet.

Receptet:
100-150 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
1-1½ dl socker
1½ tsk salt
ca 13 dl vetemjöl

Ugnsvärme 225 grader.
Tid i ugnen ca 10 minuter




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback