Idag skulle du blivit 65 år.

Idag är det min mammas födelsedag, men jag kan inte ringa och gratulera och inte heller skicka ett vykort.
Det jag har gjort är att jag tänt två ljus vid hennes kort som står på en bänk i vardagsrummet.
Hon har missat många födelsedagar.
Livet ville annorlunda. Därför försvann lilla mamma från jordelivet för sju och ett halvt år sedan. Hon hann inte fira sin 58:e födelsedag.

I söndags var jag vid hennes grav och planterade blommor och satte dit gullvivor som min syster plockat.
Det blev fint.
Allra helst skulle jag nu vilja lyfta telefonluren, slå hennes nummer och sedan sjunga en strof ur "Ja, må du leva" när hon svarar. Vad glad hon skulle ha blivit.

Jag skrev ett liknade
inlägg för exakt ett år sedan då jag kände en oerhörd sorg över att mamma inte skulle vara med på mitt livs dag. Mitt bröllop.  När den dagen väl kom så fanns hon med mig hela tiden. Prästen tände ett ljus som under hela vigselakten stod på altaret som en symbol för lilla mamma.
Dessutom finns mamma i mig. På en del foton från bröllopsdagen är jag så enormt lik mamma så jag nästan blir rädd.
Min bröllopsdag blev den bästa dagen i mitt liv, men den hade blivit ännu bättre om jag inte, före vigseln, behövt besöka kyrkogården.

Var du nu än är så säger jag ett stort grattis på 65årsdagen!!
Saknar dig hela tiden. Ingenting blir sig likt utan dig.

Ni som har era föräldrar i livet: Ta vara på det!


En av de bilderna från bröllopet där jag är jättelik min mamma.
image265
Foto: Charlotta Engström.


Här någonstan är du!
image266

Kommentarer
Postat av: malte

Jag hoppas du inte såg uppdrag granskning igår...

2008-05-08 @ 12:20:26
Postat av: Anna

malte: Jo, jag gjorde ju tyvärr det och var helt förfärad efteråt.

Postat av: Mikael

Jag läste om din mamma. Jag fick lite tårar i ögonen och tänkte på hur jag skulle känt om det var mig ( min mor). Katastrof känns det som.. men man måste leva vidare och acceptera. Mor finns alltid hos eller i en, om man vill. Hon är min förebild genom sin styrka och sin integritet. En person man inte glömmer..

Säkert samma som din mor.

2008-05-29 @ 23:33:56
Postat av: margit holm

Kom in via Google på din blogg. Läste just om dim mammas bortgång. Förr veckan så var det 50 år sen min mamma "gick bort". Det var 3 dagar innan jag fyllde 15. Jag förstår att du saknar din mamma.

2009-02-06 @ 11:46:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback